. »

Thursday, April 7, 2011

Hadis-hadis Nabi Muhammad S.A.W




Supaya hati kita tidak ‘keras’,kita mesti  selalu mendengar hadis-hadis  Nabi.“Orang yang tak mendengar hadis Nabi selama 3 hari ,hatinya akan keras”  dipetik dari salah satu post saya yang bertajuk “Persiapan Menghadapi  Kematian”.. nak tau lebih lanjut silalah baca post tersebut..Tajuk hari ini ialah hadis2 Rasulullah SAW.



Hadis Rasulullah SAW
1.  Perintahkan anak-anakmu supaya  melakukan solat yang telah di tetapkan ketika mereka berusia 7 tahun, dan hukumlah mereka  jika tidak melakukanya ketika berumur sepuluh tahun, dan saat mencapai usia sepuluh tahun tersebut,pisahkan kamar mereka.


2.  Prasangka adalah kebohongan yang paling hitam (membahayakan).


3.  Allah tidak menyayangi orang yang tidak menyayangi orang lain. Orang yang tidak menyayangi ciptaan Allah dan anak-anaknya sendiri, Allah tidak akan menyayanginya.


4.  Orang yang mahu berbuat baik terhadap fakir miskin ,maka Allah akan berbuat baik juga kepadanya, di dunia mahupun di akhirat.


5.  Barangsiapa mengunjungi orang yang sakit , salah satu dari malaikat-malaikat berseru dari langit; “Bahagialah di dunia ini dah bahagialah dalam perjalananmu , dan ambilan tempat tinggalmu di syurga”


6.  Isteri yang solehah adalah perhiasan yang paling baik bagi lelaki.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...