. »

Friday, April 26, 2013

Bilik study berhantu~ (bahagian 1)



“Kau tak tahu cerita ke.. ramai yang tak nak stay up kat bilik study tu sebab diorang cakap ada benda yang mengganggu diorang kat bilik study tu”
“Benda apa pulak? Lipas ke.. ala lipas jer pun, aku pijak jer dah mati.. jangan jadi gugurl sangat la. Perempuan kena kuat gagah perkasa tau tak..” sambil Eja menunjukkan bahunya untuk menunjukkan dia kuat.
“Ish bukan lipas la Eja.. benda lain.. benda halus..”
“Ish kau ni Ikin.. halus macam mana tu, selembut sutera ke..hehe”

Bahagian 1

Aku berjalan dengan perasaan takut. Takut  untuk mengambil keputusan SPM.. takut yang teramat sangat terasa menusut hati ni.. apabila slip keputusan sudah berada di tangan aku.. aku melihat keputusanku, ya Allah apakah ini!!  semua  subjek aku ambil dapat D..mati… matilah aku.. aaaaaaaarrrrrrr!!!!!

Eja…. Eja….. sayup-sayup nama aku dipanggil..
Woi Eja…!!! makin kuat nama aku dipanggil…
Eja baanguun!!!!!!! Terserentak aku.. pedih telinga ini, muka Ikin terpampang jelas di depan aku.. oh, aku bermimpi rupanya..

“Woi Ikin.. sakit telinga aku tau tak?”  Marah aku padanya..

“Kau tidur tak baca doa ke  apa.. aku kejukkan kau dari tadi lagi.. tak bangun-bangun, tu yang aku jerit kuat-kuat tu..” terang Ikin dengan begitu detail sekali.

“oo.. yela.. terima kasih la Ikin kerana  menjerit kat telinga aku dengan volume yang paling kuat ye..” sambil mencebik mukanya kepada Ikin.

“hehe padam muka…” Ikin menunjukkan ibu jarinya. Dan berlalu pergi dengan membawa perkakas mandi ke bilik air.

Keluhan panjang Eja kedengaran… apasal la mimpi tadi teruk sangat, takutnya aku.. tahun ni aku akan menduduki peperiksaan SPM, peperiksaan paling penting dalam hidup.. aku meneliti jam, la dah pukul 6.17 pagi. Dah lewat, aduh ni gara-gara aku study sehingga lewat malam menyebabkan aku tak sedar  bunyi jam pada pukul 5.30 pagi tadi.. semestinya waktu lewat begini bilik air asrama penuh dan aku pasti kelewatan hari ini.. Eja berlari dan mengambil perkakas mandinya pantas ke bilik air…

Aku melangkah pantas ke kelas, alamak doa dah habis baca, memang aku kelewatan la hari ni.. kelihatan pelajar 5 sains 1 seperti ketiadaan guru,aku mula bernafas dengan lega dan melangkah masuk ke kelas tanpa memberi salam..

“Khadijah… kenapa lewat?...” satu suara dari arah belakang aku.. alamak suara cikgu Zairie.. aku memalingkan muka perlahan-lahan ke arahnya dengan mimik muka terpaksa memberi senyuman buatnya..

“cikgu.. maaf saya tidur lewat semalam, tu yang saya terlewat datang kelas ni… maaf cikgu, saya ingat cikgu tak datang lagi sebab tu saya masuk ke kelas tanpa memberi salam..” rayu Eja.

“Tak pe, cikgu tak marah.. awak sebagai pelajar terbaik, jangan buat perkara ni lagi.. saya tahu awak belajar sehingga lewat malam untuk mendapat keputusan yang cemerlang. Tapi ingat kesihatan pun perlu ambil kira. Jangan selalu sangat tidur lewat.  Tamatkan masa belajar awak sebelum pukul 12 malam.. jangan berjaga selepas waktu tu..” panjang lebar cikgu Zairi memberi nasihat buatnya, cikgu Zairi ialah merangkap cikgu Matematik di sekolah ini.

“Baik cikgu..” aku berlalu dan duduk di kerusiku..

sorry la Eja,aku tinggal kau.. aku tengok kau masih lagi berada dalam bilik air waktu aku mahu ke sekolah tadi, jadi aku terpaksa pergi ke sekolah dulu tanpa tunggu kau… sorry yer..” Ikin memohon maaf sambil matanya kuyu mengharapkan Eja memaafkannya.

“Tak ada apa la.. aku memang lewat hari ni, tak pe la.. aku kan selalu sorang-sorang jer.. tak ada apa la..” sambil Eja meletakkan buku-buku dan beg di atas meja.

“Eja.. kau study sorang-sorang ke semalam kat bilik study tu?” Tanya Ikin..

“Tak la, aku study dengan buku la semalam.. hahaha..” gurau Eja..

“Ishh.. aku serius ni, kau study sorangkan?” tegas Ikin

“yela.. kenapa ni..?” jawab Eja dengan selamba

“Kau tak tahu cerita ke.. ramai yang tak nak stay up kat bilik study tu sebab diorang cakap ada benda yang mengganggu diorang kat bilik study tu” mata Ikin membukat menunjukkan ceritanya yang begitu serius.

“Benda apa pulak? Lipas ke.. ala lipas jer pun, aku pijak jer dah mati.. jangan jadi gugurl sangat la. Perempuan kena kuat gagah perkasa tau tak..” sambil Eja menunjukkan bahunya untuk menunjukkan dia kuat.

“Ish bukan lipas la Eja.. benda lain.. benda halus..”

“Ish kau ni Ikin.. halus macam mana tu, selembut sutera ke..hehe”

“Pelajar sekalian.. hari ni kita mulakan kelas kita dengan bacaan doa..” cikgu Zairi mahu memulakan kelasnya.. cerita Ikin dan Eja berakhir di situ sahaja..

Bahagian 2 nantikan:
Ikin yang berada di sebelah Eja mula merasa bulu romanya mengembang, hatinya diserang rasa takut yang teramat sangat. Teringat akan kata-kata Munah yang mengatakan bilik study berhantu. Aduh takutnya”

Bahagian 2~
Bahagia akhir~


.........................................................................................................................................................

No comments:

Powered By Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...