. »

Sunday, March 10, 2013

Allah sayang aku ke?


Seorang ibu sedang mengemas meja makan.. anak kecil berusia 3 tahun yang bertocang dua berjalan perlahan-lahan, jelas dimuka anak kecik itu seperti  menahan kesakitan..

“Ibu… Allah tak sayang Ain ke? ”

“Nape Ain tanya camtu?.. Allah sentiasa sayang hambanya?”

“Nape Allah bagi Ain sakit? Ain… Ain.. sakit ibu, emmm” sambil tangan mengesat air matanya..

“Sayang… meh duduk sini, atas riba ibu.. Ain demam jer, cuba tengok orang lain yang sakit sampai kena guna macam2 mesin ..  Ain kena bersyukur Ain tak sakit camtu.. Ain tahu tak Allah sayang Ain la Allah bagi Ain sakit?”

“Allah sayang Ain ? betul ke bu? Tak paham bu..”

“Allah sayang Ain la sebab jika kita sakit, makin kita mengingati Allah.. kita akan rasa betapa nikmatnya masa kita sihat.. dan… bila kita sakit nikmat sihat itu hilang… dan peringatan Allah untuk kita supaya menilik balik dosa2 kita, mungkin Ain lupa Allah, sebab tu Allah bagi Ain sakit supaya Ain ingat Allah..dan Allah sedang mengugurkan dosa2 dengan kesakitan tu”

“yeke bu.. emm Ain tak baca al-Quran semalam.. mesti sebab tu Allah bagi Ain sakit.. Ain ni bukan hamba Allah yang baik la bu..”

“ hehe.. Ain anak yang baik, nanti jangan lagi ponteng baca al-Quran dengan abah tau..”

“iye… Ain tak nak ponteng dah, Ain nak jadi anak ibu dan abah yang paling solehah macam Fatimah tu..”

“ Aminn.. sayang anak ibu ni.. muaaah…”

“ Anak ibu jer ke, abah?”

“hehe Ain… iye anak ibu dan abah yang paling solehah.. jom makan ubat..”

“Allah sayang Ain la Allah bagi Ain sakit kan bu.. ibu tak sakit pun, Allah tak sayang ibu la…?”  anak kecik bertanya lagi..

“……………… aduh anak ku Ain ni macam mana nak jawab ni.. hehe  -_-‘ “


CH: sakit akan mengingatkan kita pada dosa, dan paling penting…sakit akan mengingatkan kita pada mati… khas buat sahabat.. ^^ sayang sahabat semua..

.........................................................................................................................................................

2 comments:

Musafir Cinta Ilahi said...

baik buu...ain dah xnak ponteng baca quran lagi...hehe ^_^

Cahaya Hidupku said...

bagus anak ibu ni..^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...