. »

Sunday, March 3, 2013

Dia cinta selepas Allah dan Rasulullah SAW…




Mengimbau kenangan itu.  Surat tawaran dari sebuah IPTA yang tertera nama aku untuk Ijazah Saujana Muda.. Jauh sekali IPTA tersebut, tak sangka pemohonan ke Universiti itu yang aku dapat. Aku tak lalu untuk makan dalam seminggu sebelum aku berangkat ke sana.. sungguh takut untuk ke sana,tak pernah2 aku jauh dari mak aku, malahan keluar dari kampong aku pun tak pernah. Rasa berat badan makin turun, aku timbang berat aku hanya 39kg.. aahhh… sangat ringan, sungguh aku bimbang untuk ke sana.. siapala kawan aku nanti, roommate aku siapa, diorang baik2 ke? Emm semua ni buat aku takut..

Oleh kerana aku bukan dari keluarga yang kaya raya, aku hidup susah sahaja, mak aku sekadar menghantar aku ke sana dengan keretapi.. Mungkin orang lain satu family datang menghantar dengan kereta,aku tak kisah la, nasib baik ada rezeki untuk naik keretapi. Aku kasiankan  mak yang perlu bersama aku, aku nak gi sorang2 ke sana pun tak tahu, jadi mak aku ikut sama. Sepanjang dalam keretapi tu, terpaksa aku mencari tempat duduk yang kosong, kerana aku dan mak tidak ada tiket, yela tiket sudah habis, aku terpaksa la jadi penumpang yang tak ada tempat duduk, tapi tiket di bayar double.. emm tak pe la, ujian dari Allah ni.. aku biarkan mak duduk, tapi mak suruh aku duduk sama, tapi aku lebih suka berdiri.. 12jam perjalanan, itu masa perjalanan untuk sampai ke sana..

Akhirnya sampai juga, adik ipar kakak aku akan datang ambil aku dan mak nanti, dia berkerja di Singapore, Universiti aku itu katanya dekat sahaja dari kawasan rumahnya. Dia datang bersama isterinya dan seorang anak perempuan berusia 4tahun. Aku balik dulu ke rumahnya untuk mandi dan baru ke Universiti untuk pendaftaran. Kereta berjenama milik adik ipar kakak aku itu mungkin buat orang fikir aku anak orang kaya, padahal aku sangat susah.. aku mula mendaftar, mak aku tak boleh masuk sama ke dewan pendaftaran, sekadar tunggu diluar, mak berikan aku RM seribu untuk bayar yuran, sebenarnya yuran berjumlah RM2 ribu, tapi sebab tak mampu bayar, sekadar seribu sahaja yang mak aku mampu bagi, tak apa , aku tak kisah. Di situ aku masih ingat lagi, aku perlu mengambil gambar untuk kad matrik dan aku perlu menjawab soalan2.. emm kenangan masa tu masih segar dalam ingatan ni. Di satu kaunter untuk membayar yuran, aku bayar yuran dengan duit yang mak bagi.

Masa untuk melihat bilik aku. Tingkat 2 dari 3 tingkat bangunan tersebut. Adik  ipar kakak aku yang angkut beg baju aku, sungguh baik dia. Selepas meletak barang2 aku ke dalam bilik tu, adik ipar kakak aku itu bawa aku melihat kawasan Universiti untuk melihat mana bank, mane tempat keluarkan duit, mana masjid, supaya senang untuk aku ke sana nanti, dan supaya aku tidak sesat di sini.

Setelah semua tempat dah kenal, mak aku mahu keluar sekejap untuk belikan barang yang masih tidak cukup dan beli tiket keretapi untuk pulang ke kampong malam ini juga. Aku tunggu di bilik sahaja. Petang itu mak datang, dengan membawa penyapu, mop , hanger , baldi segala barang keperluan aku. Bila aku tengok semua barang tu, buat aku sebak… “ Ma ni macam betul2 nak tinggal aku kat sini dan tak bagi balik2 rumah lagi.. semua barang lengkap dah ni..”  terasa sebak hampir nak jatuhkan air mata, tapi tetap tahan.. aku sempat bersalaman dan mak sempat berpesan

“Belajar rajin2 tau, ma nak balik dah ni”..

aku makin sebak dan hanya memandang  mak berlalu dan memasuki kereta dan serta mak memandang aku dengan senyuman. Kereta berlalu pergi, tinggal la aku di sini membawa diri sebagai musafir mencari ilmu..

Tentang makan, aku akan makan nasi sekali sehari sahaja, dan malamnya roti sebagai alas perut. Apabila kawan2 mengajak aku untuk makan malam, mesti aku menolak. Mungkin sukar untuk menolak, jika kita keluar bersama kawan2,  mesti selalu makan KFC,sedangkan ada sahaja Kafe yang menjual nasi di situ,tapi kerana semua setuju untuk makan KFC, aku terpaksa ikut.  KFC sekali makan harganya dah RM12 , rasanya mak kat kampong nak belikan nasi bungkus untuk sarapan pagi pun sekali sekala sahaja, nasi bungkus kat kampong pun harganya RM2.50 jer, ya Allah seminggu boleh makan dengan hanya sekali makan KFC.  Bila aku makan KFC, mesti terkenang mak, kasian mak, KFC pun tak pernah makan, kita berada di Universiti mewah hidup, mak dikampung sengsara untuk mencari duit untuk kita di sini.

Kenangan itu mengajar erti kesusahan tapi kesusahan sangat mengajar aku erti kelembutan, jiwa yang lembut, dan jiwa ini jugak kental. Hidup di sini perlu pandai cari kawan, pandai bedikari dan bawa diri, itu la kehidupan di Universiti. 2 tahun yang lalu hidayah Allah hadir, dan merubah siapa diri ini, Alhamdulillah syukur diri ini terpilih..


Ma, adalah cinta aku setelah Allah dan Rasulullah.. semoga ma bahagia, dan jika kejayaan aku buat ma bahagia, Ya Allah berikanlah aku kejayaan itu. Tidak dapat nak balas segala jasa ma buat diri ini. Tak dapat nak balas betapa besarnya pengorbanan ma
..

“Dia cinta setelah Allah dan Rasulullah SAW.. ya Allah berikanlah kesihatan buatnya, kebahagian buatnya, kecekalan hati buatnya, kesenangan dalam setiap ujian-MU, limpahkan la rezeki buatnya, kasihi la dirinya ya Allah.. Ya Allah, makbulkan la setiap doanya, makbulkan la setiap doanya, makbulkan lah setiap doa ma… amin ya Rabbal ‘alamin…”


CH: bersyukurlah dengan setiap rezeki yang Allah berikan, jangan membazir, ingat ada orang yang lebih susah daripada kita, dan ingat jika kita susah, mungkin ada yang lagi susah dari kita.. bersyukurlah di setiap rezeki Allah ini.. bagi adik2 yang masih belajar, jangan hidup mewah2, ingat siapa kita, ingat mak ayah kita yang susah payah bekerja untuk kita.. jangan malu jika miskin, tetapi bersyukur dengan rezeki dan ujian Allah itu.. semoga kisah ini ada pengajaran.. ok la ^^ sayang sahabat semua…

...................................................................................................................................................

6 comments:

NANG NOR AZIMAH LONG NADZRI said...

insyaALLAH , sentiasa ingat pesanan parents.. :)

saya said...

setiap yang berlaku,
semuanya tentang tarbiyyah.

utm = universiti tarbiyyah malaysia.

teruslah tabah!

:)

Cahaya Hidupku said...

^^ bagus sahabat CH ni~

Cahaya Hidupku said...

sgt3 bertarbiyyah..
insyaALlah....

hambaNya said...

Salam ziarah yati !! rindu awak ~~

Cahaya Hidupku said...

:) hee syukran atas ziarah CH.. CH rindu kamu jugak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...