. »

Tuesday, March 25, 2014

BATANG TAMAR MENANGIS KERANA NABI MUHAMMAD SAW~

~KISAH BATANG TAMAR MENANGIS KERANA NABI MUHAMMAD SAW~

Pada zaman Nabi SAW dulu , di dalam Masjid Nabawi. Baginda Nabi Muhammad SAW menyampaikan khutbah Jumaat dgn hanya berdiri dgn sebatang pohon tamar.
Setelah sekian lama , batang pohon tersebut makin usang , lalu para sahabat membuatkan sebuah tempat (mimbar) baru yg mempunyai lebih kurang 3,4 buah anak tangga.
Nabi pun mula memberikan khutbah di atas mimbar baru tersebut ,Batang tamar yg dulunya digunakan oleh Nabi diletakkan di suatu tmpt dlm masjid itu.
Selepas Nabi menggunakan mimbar baru itu , kedengaran suara tangisan yg kuat sehinggakan semua jemaah dpt mendengar raungan itu.
Rupa-rupanya , suara itu dtgnya drpd batang pohon tamar yg usang , yg dulunya Nabi sering kali menggunakan nya.
Lalu Nabi menghampiri batang tamar itu dan bertanya kpd batang tamar itu mengapa ia menangis dan batang tamar itu pun menjawab :
“Aku sungguh sedih mengenangkan nasibku kerana khidmatku tidak diperlukan lagi olehmu ya Rasulullah. Sedangkan aku ingin bersama denganmu sehingga akhir hayatmu.”
Rasulullah tersenyum sambil memeluk batang tamar itu lalu berkata: “Sabarlah wahai batang tamar, walaupun khidmatmu tidak diperlukan lagi kerana keuzuranmu, namun engkau tetap akan bersamaku di syurga kelak.”
MasyaAllah.. Hebat nya Baginda sampai batang tamar pun menangis rindukan Baginda. 
Allah...Allah...Allah... Kalau batang tamar pun rindukan Baginda, kita apatah lagi yg memang sangat sangat sangat sepatutnya rindukan Baginda Nabi Muhammad SAW...... Allahurobbi.
Marilah kita perbanyakkn selawat kpd Baginda.
Perbanyakkan doa,moga satu hari nnt kita akan berjumpa dgn Baginda Nabi.
اللهمَّ صلِّ على سيِّدنا محمَّد وعلى آلِه وصحبِه وسلِّم 


Cerdit: Kuliah Live

4 comments:

cerita dari pasir mas said...

Assalamualaikum
Sy perlukan pandangan dr awk ttg jodoh..sy xdpt tidur krn 2 wanita yg bjaya mnambat hati sy..
sy takot sy tsalah pilih..sy takot mgecewakan antara seorg dr mereka..mohon pandangan dr awk
Add wechat sy : hamka1781
Atau email kpd sy
kelateklik@yahoo.com

Cahaya Hidupku said...

Waalaikumussalam...wbt.
maaf yer saudara.. CH baru bkesempatan buka blog.. mgkin komen ni agak terlalu lama bru CH bca harini..

Emm sgguh CH bknlah org y arif mgenai soal jodoh.

Tp CH blh bgtau mcm ni jer, "apabila kita kesempitan, mmg xtau nk buat apa.. senang jer"

"Istikharah"

minta dgn Allah mana y terbaik.. sb Allah jer tahu mana y terbaik utk kita.

buat solat hjat, tahajud... doa minta dgn Allah sgguh2 bg spy bg jln n petunjuk..

kdg2 kita tgk org y kita pilih tu baik jer tp apa y trsembunyi kita xtau, tp Allah tahu. minta sgguh2 dgn Allah.

dan salah seorg dr nya mmg akn kcewa, tp saudara sepatutnya xblh memberi harapan pd keduanya pd awlnyer.. kasian slh seorg y saudara beri hrpn tu..

kalau memilih dgn bertanya org tgh tu berbeza, tp kes saudara ni saudara memberi kedua harapan pd wanita ini n memilih slh seorg.. pasti slh seorg tu akan kecewa.. xbaik tau buat mcm tu.. :) ok jgn mrh ye..

apa2 pn, serahkn pd Allah, minta ptunjuk pd Allah..

n nasihat CH, jika saudara mampu dr segi kewangan, mmpunyai pkerjaan tetap n mmg berazam mahu bernikah, silakn.. tp jika sekadar utk tanda lama2, baik tangguhkn.. sb saudara xbersedia utk bernikah sbnanyer.. ia hnya memainkan perasaan y dikhuatiri membawa pd zina hati, rindu n mcm2 la..

itu sedikit dr CH. maaf kalau xmemenuhi soalan.. CH bkn y arif n maaf CH xde wechat, dulu ada tp dh uninstall, n e-mail pn jrg guna.. di sini sja CH mmpu jwp soalan saudara..

Harap saudara membca komen CH ni.. Wallahu 'alam..

cerita dari pasir mas said...

Yg menambat ada 2
Sy xbg harapan kat diorang..diorg yg nak kat saya..istikarah dah buat..smua dah buat tp masih xdpt jwpn..
Thanks CH sbb bc komen ni..wlpn pndangan tu bru dibuat hari ini.hehe
Sy nk kwen dua diorg xnk bg..tu masalahnya..mungkin ada hikmah disebalik smua ini..
Manalah tao Allah nak temukan sy dgn Neelofa? Opss.hehehe

Cahaya Hidupku said...

Mgkin ada hikmah.. byk hikmah nyer tiap2 benda y belaku dlm hdup kita ni..
apa2 pn CH doakan siapa pn isteri saudara smoga Masjid y dibina sentiasa diberkati Allah.. ^^ insyaAllah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...