. »

Friday, January 6, 2023

Kelahiran baby Pertama : Gentle birth

Saya bersyukur masa pengalaman mengandung dan melahirkan anak pertama saya ada ilmu kelahiran.. Masa tu saya mengadungkan 3 bulan, dipujuknya suami untuk masuk kelas Kelahiran (Doula).. masa tu suami tak nak.. yela beranakkan push jer.. saya cakap saya target tak nak episotomy (gunting) walaupun kelahiran sulung.. biasa wajib la episotomy bila anak sulung ni (pengalaman2 seram akak2 sy buat sy cari ilmu bersalin).. dengan bebekalkan komen2 dari orang yang dah masuk kelas Doula tu saya tunjuk pada suami.. dia nak tak nak jer.. “Ok lah...” katanya.. rasa nak melompat gembira.. dia rasa berat hati nak gi kelas, yela sebulan tu (hujung minggu) nk kena hadir kelas dah la dari pagi sampai petang, macam office hour..

Kelas Pertama

Apa yang jadi? Kelas pertama kami secara private.. hanya saya dan suami jer.. sebab saya tertinggal kelas pertama dgn 4 pasangan lain.. habis kelas pertama, suami cakap “alhamdulillah, syukur dapat masuk kelas ni, abang akan pastikan untuk jaga sayang betul2..” lebih kurang begitu la ayatnya, dah hampir 3 tahun yg lalu, tapi ingatlah ayat tu.. tu baru kelas pengenalan suami dah rasa “Wow”..

Dan dia begitu excited untuk hadir kelas2 seterusnya walaupun asalnya dia la yg kata “abang sebenarnya malas nak hadir kelas2 ni”.. siap dalam kelas dia banyak tanya soalan.. dan sampai sekarang dia duk sebut “syukur masuk kelas”.
Dari kelas ni saya tahu dan kenal diri saya.. macam mana nak kelahiran yang mudah.. yer kena usaha jaga pemakanan, exercise, praktis penafasan yang betul.. dan untuk buat kita usaha betul2 tu bila doula guide tiap2 bulan keadaan diri dan baby.. cara diet kita macam mana, exercise dan macam2 lagi sampai kita beranak, dari malas terpaksa rajin..
Dan untuk pengetahuan semua masa pregnant tu saya ada cyst, saya tahu masa preggy 6week, first scan. Masa preggy 3 bulan pun masih ada dengan ukuran yang sama, mungkin berkat jaga diet/cara pemakanan yang betul dengan izin Allah cyst tu tak de.. saya ikut hospital kerajaan punya schedule jer, jadi scan seterusnya masa preggy 5 bulan.. mmg cyst tu dah tak ada..
Dalam kelas tu tak ada doula suruh kitaorang beranak kat rumah.. memang tak ada.. lebih kepada macam mana nak kelahiran natural.. dan suami pun dapat bersedia macam mana nak hadapi kalau terberanak.. maksudnya suami ada ilmu untuk handle kalau2 kita terberanak.. contoh masa tu banjir besar, bantuan tak sampai, nak beranak dah ni, suami tahu nak hadapi macam mana kalau saya terpaksa beranak dengan hanya ada dia.. So, dalam kecemasan ni suami tahu apa nak buat.. nyawa kita dan baby pun selamat.. tak adala dia cemas dan blur.

Hari kelahiran


Masa kelahiran anak pertama tu, saya memang kira redha jer apa orang nak buat kat saya sebab kita dah sakit masa tu, dah tak ada dah nak cakap “jgn gunting”.. semua dah redha, tapi syukur suami ada, nurse ikutkan nak gunting dah, suami kata “ tak pe tunggu isteri sy boleh lahir natural”.. ubatan2 masa tu pun saya tak ambil.. kita ada hak untuk tolak, Allah dah ciptakan diri wanita ni untuk melahirkan, tak perlu bantuan alat pun kita boleh lahirkan.. betul? Kecuali memang kita perlu, jangan tolak2..
Masa push tu saya kena paksa push, sedangkan tak ada contraction.. saya cakap “tak ada contraction macam mana nak push”.. diorang senyap la saya ckp macam tu.. CTG tu bukan betul pun diri kita jer tahu keadaan diri kita.. no contraction, no baby.. tapi tu la suruh sy push walaupun tak ada contraction..
bila bercerita pasal beranakkan anak pertama kat suami, saya cakap saya tak suka part push tu, siap nurse tu ugut "lambat baby keluar saya panggil Dr lelaki" sbb sy awal2 minta tak mau Dr laki.. aduhai, kenangan betul.. stress betul part push, nak dekat sejam juga la baru baby keluar.. Baby keluar kepala terus satu badan, dan nurse terus letak atas dada saya.. uri pun keluar lepas beberapa minit jer lepas baby lahir, masa tu suami terkejut sebab memang cepat uri tu keluar, saya rasa tak sampai 5 minit pun. Suami memang kena tengok uri tu betul2 lengkap ke tak supaya tak ada tertinggal dlm rahim kita (ni pun ada kak mas bgtau dlm kelas)..
target lahirkan tanpa episotomy berjaya dengan koyakan 1st dgree.. hari ketiga luka dah sembuh.. ok lah tu.. tq nurse dan bidan yg handle saya, lepas jer selesai terus dia minta maaf pada suami dan saya. “Saya minta maaf sebab garang, kalau saya tak buat macam tu isteri encik tak semangat nak lahir” kata nurse tersebut.
InsyaAllah seterusnya tanpa koyakkan ameen..
Untuk doula,Tq
Panjangnya cerita 😊


Next kisah baby no 2...
Note: Dah lama dalam draft tapi tahun 2022 baru dipublishkan. Copy paste dari facebook saya jer ni. Maaf kalau ayat dan perkataan terlalu informal. Semoga bermanfaat.

No comments:

Powered By Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...