. »

Sunday, February 12, 2012

Berhati-hati wahai bakal ibu..!

Aku ke hospital bersama ma aku untuk melawat kakak aku yang berada di wad..
Kakak aku terpaksa berada dalam wad atas sebab anak lelakinya yang berusia 5 hari
telah terkena “sakit kuning”.. Kasian anak buah aku itu, kerana perlu berada di bawah lampu 24 jam..


Bayi di biarkan bawah lampu tanpa pakaian , hanya di benarkan memakai pampers dan sarung kaki dan tangan sahaja serta dipakai alat penutup mata.. kakak aku mengangkat anaknya untuk memberi susu..


Ma aku terkejut apabila  perut anak buah aku itu kelihat buncit.. Mengucap panjang ma aku sambil menyuruh aku mengurut kaki anak buah aku itu dengan minyak angin..

Kasian anak buah aku itu, perutnya masuk angin, bayi sepertinya sepatutnya perlu dibalut perutnya supaya tidak masuk angin.. Akibat terpaksa di biarkan di bawah lampu tanpa pakaian, perutnya tidak di balut, dan perutnya sudah buncit di masukki angin.. Ma aku keluar untuk membeli pampers bersaiz besar yang dapat melindungi pusatnya.. supaya perutnya kurang masuk angin…

“Anak laki mesti kena kuat..”ucap ma aku pada anak buah aku tu.. 


Anak buah aku ni tidur kuat sangat, lahir jer tak nak buka mata, itu yang terkana “sakit kuning”..
Ketika ma aku keluar membeli pampers nurse membawa makanan untuk pesakit, aku memandang makanan itu..Ikan jaket oklah sebab memang patut wanita baru lahir baby makan, tapi kenapa ikan ni di goreng.. dan ada sayur air dan nasi.. Ma baru sampai dari membeli pampers dan ma aku tengok ikan yang di goreng itu, ma aku tidak benarkan kakak aku makan.. Aku tahu wanita baru lahir bayi tak boleh makan laut bergoreng, tapi kenapa?

“Sebab nanti peranakan licin, dan jatuh..” kata ma aku..
“Kalau jatuh jadi camne?” Tanya aku kurang mengerti..
“Kalau jatuh susahlah, peranakan akan terkeluar”..
 


Oo..peranakan akan terkeluar, macam buasir tu.. Wah cukup bahaya.. aku memandang wanita di situ, mungkin yang makan laut itu, tak tahu atau tak kisah.. Kasian diorang, diorang sudah siap makan dah, ma aku baru sampai sini.. Biasa ma aku akan cuba menasihati pesakit lain jika makanan itu tidak boleh di makan, kerana pernah dulu kakak aku yang lain lahir baby, ikan yang berbisa nurse bagi, bila ma aku tegur orang sebelah kakak yang nak makan, rupanya dia tak tahu ikan itu berbisa.. kasiankan jika yang tak tahu tu, mungkin yang tahu tapi tak nak berpantang, tak kisah la.. Sungguh bahaya wahai wanita jika kita tak berpantang, pernah tau seseorang itu peranakkan bengkak dan bernanah dan orang  itu meninggal.. Mungki n sekarang masalah kematian kurang kerana banyak ubat-ubatan,walaupun banyak ubat-ubatan sekarang mungkin rahim itu sudah menghadapi masalah, baik berhati-hati sebelum terkena..

Wahai wanita..
Ciptaanmu sungguh menakjubkan..
Jangan merasakan dirimu itu menyusahkan,
dan merasakan kesakitanmu itu satu bebanan..
Bila engkau redha akan kandungan anak suamimu itu,
Allah berikan pahala kepada kau..
Begitu juga kesakitan semasa melahirkan anak kita itu..
Redhalah…
Bersyukurlah atas keistimewaan ini..




***\(^_^)/************************
P/S:. Aku sangat bersyukur menjadi muslimah sejati.. real muslimat.. ^^ mungkin ada yang mahu tahu petua lebih banyak lagi dari pengalaman seorang ibu yang mungkin boleh di jadikan  petua buat ibu-ibu dan wanita,malah si ayah juga dan muslimin.. dari salah satu post aku iaitu “Petua cahaya Mata” serta “surah bacaan ketika mengandung”.. 
*****Berhati-hati wahai bakal ibu******
********************AYUYati*****************

2 comments:

Khairul said...

Salam.
Tahniah dpt ank buah baru.
Ana xde ank buah lg...=)
Dulu mase kecik penah jgk ana kene sakit kuning ni..=(
alhamdulillah tak lama.
spupu yg lahir tahun yg sama dgn ana jgk kene.
dia teruk sgt.skrg kesannya, dia gagap ketika bercakap...
ujian buat dia...

yg best dlm entry ni adlh perkataan...
"Real Muslimat" ^_^
Anggun,Bijak,Solehah

Cahaya Hidupku said...

akhi khairul kn abang sulung..
mana nk dapat anak buah..^^
Alhamdulillah,akhi khairul sihat..
bahaya juga sakit kuning ni..
boleh jd gagap..tak tau pun kesannya seteruk tu..
syukran baca post ana y tak seberapa ni..
hanya pgkongsian dari pengalaman..

insyaAllah Real Muslimat..^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...