. »

Sunday, February 26, 2012

Budak comel terkurung dalam bilik air..

Lyka

Kisah ini ialah kisah anak buah aku..
Ketika itu aku baru sahaja pulang dari mengambil
anak buah aku yang lain iaitu Umairah dan Ikhram yang bersekolah tadika..
Aku bertanyakan ibuku perihal anak buah aku yang baru lahir iaitu adik Lyka,
yang telah di bawa abang ipar dan kakak aku
untuk mengetahui tahap ‘Sakit kuning’ anaknya itu,
adakah sudah pulang dari hospital..
Ibuku keluar dari bilik air tergesa-gesa, dan terkejut 
kerana ingatkan aku belum mengambil anak buah aku yang tadika itu..

Tiba-tiba bunyi ketukan pintu..
Rupanya Lyka berada di dalam bilik air..
Ibuku tak sangka dia ikut dari belakang ketika ibuku ke bilik air..
Dan Lyka telah mengunci pintu dari dalam..
Aku dan ibuku cuba bagitau Lyka supaya membuka pintu itu..
Aku cuba bagitau Lyka buka kunci pintu itu beberapa kali..
Namun pintu tetap tak terbuka..
Hanya ketukkan pintu kedengaran..
Selepas itu Lyka mula menangis..Mungkin dia faham yang dia telah terkunci..
Kasian Lyka, budak yang berumur setahun lapan bulan ini…

Ibuku mahu tendang pintu itu pun dia berada berhampiran sangat dengan pintu..
Akhirnya ibuku menebuk lubang di kawasan pembuka kunci pintu itu..
Nasib baik pintu itu di perbuat dari plastik aje..
dan menyeluk tangan untuk membukanya..
 Abahnya pulang ketika itu dari hospital..
 Dan abahnya tergesa-gesa melihat anak kesayangannya itu..
Dan abahnya yang membuka pintu itu..

Lyka keluar dengan muka yang sedih sambil di kendong abahnya..
Budak comel yang terkunci di dalam bilik air..

Apabila ibuku cuba menguji tahap ketinggian pengunci pintu itu,
Rupanya kunci bilik air itu tinggi, Lyka mungkin menggunakan hujung jari 
untuk mengunci pintu..Mungkin niat dia untuk bermain..Biasalah kanak-kanak..
tetapi tak sangka dia terkunci di dalam..^^ 


p/s: Pastikan anak anda sentiasa di pantau..sesungguhnya malang itu tidak berbau..
Mungkin cerita Lyka ini menggelikan hati.. tetapi sesungguhnya kanak-kanak
berusia setahun lebih sememangnya sangat aktif..dan susah di kawal..
Oleh itu, perhatikan mereka selalu..^^ 

No comments:

Powered By Blogger
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...