. »

Sunday, March 4, 2012

Cintakan makanan…

Rasulullah SAW bersabda:
                “Tidak ada satu tempat pun yang diisi oleh anak Adam, lebih buruk daripada perutnya, cukuplah baginya beberapa suap, untuk menguatkan tulang belakangnya supaya dapat tegak. Apabila ia dapat menghindari , hendaklah sepertiga makanan sahaja, sepertiga lagi untuk minumannya dan sepertiga lagi untuk nafasnya.” (Hadis Riwayat Tarmizi,Ibn Majah, dan Ibn Hibban)

Rasulullah SAW ada memberitahu kepada kita supaya menyedikitkan makan. Sebab kita tidak akan dapat melindungi diri kita dari kelemahan dan penyakit jika kita tidak menyedikitkan makan. Oleh itu, dengan mengurangkan makan pelbagai penyakit dapat di atasi. Menyedikitkan makan juga dapat melahirkan akal yang sihat, serta dapat memberi waktu rehat pada tubuh.

Di dalam Al-Quran ada menjelaskan:
“Makanan minumlah (tetapi) jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan.”  (Al-A’raf:31)

Kita perlu bersederhana dalam apapun, tidak kira makan atau dalam pembelanjaan harian kita. Jika barangan yang kita mahu beli itu tidak di perlukan, tidak usahlah membelinya lagi. Belilah sesuatu atas keperluan bukan kemahuan. Biasanya kelakuan begini adalah dari wanita ^^ jangan marah wanita sekalian. Wanita itu indah sikapnya, kerana Allah mengurniakan mereka 9 nafsu.  Saya cakap berdasarkan diri sendiri. Jika keluar ke kedai buku Badan, ya Allah, hampir dua jam sahaja di situ untuk memilih buku, padahal telah di senaraikan apa-apa buku yang mahu di beli,tapi memang begitu la sikap wanita, pasti akan ada yang melencong dari senarai itu..biasa la tu ^^ menarik di mata,dan di hati pasti akan dibeli,jika ada duit lebih pula, lagi semangat nak beli..

Berpuasa itu adalah perkara yang baik. Selain menyedikitkan makan, malahan ia dapat memberi kekuatan hati dan iman. “Berpuasalah kamu jika tidak dapat menghindari dari nafsu dan sikap buruk.” Banyak makan menyebabkan timbul pelbagai penyakit, malas berfikir, otak menjadi lemah, dan menyebabkan mengantuk dan malas.

“Barangsiapa banyak makan, banyak pula tidurnya, dan barangsiapa yang banyak tidur, banyaklah kebaikan yang terlepas daripadanya. Seperti kata orang: “Orang telah mengelilingi dunia, sedangkan dia masih tidur dan berdengkur ^^”

Lukman Al-Hakim juga ada berpesan pada anaknya,
“Wahai anakku! Apabila perutmu penuh,tidurlah fikiranmu, hilanglah kebijaksanaanmu lemah lunglailah seluruh anggota badanmu sehingga malas beribadah. Adapun orang-orang yang suka menyedikitkan makan dan minum, hatinya akan jernih , fikirannya terang, padangannya tajam, syalwat nafsunya dapat dikalahkan, jiwanya dapat dituntun dan di bimbing.”

Dengar sahabat-sahabat semua, kita sebagai pelajar sangat penting dalam menjaga ketajaman fikiran, kebijaksanaan dan kesihatan, dan sikap-siakp buruk lain“akal yang sihat datangnya dari badan yang sihat”. Bersegeralah sahabat –sahabat semua dalam menyediktkan makanmu. Jika perlu puasalah, supaya dirimu sentiasa terjaga dalam makanmu dan dalam menjaga imanmu juga.. Jom sama-sama kita laksanakan sahabat.^^


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...