. »

Saturday, March 17, 2012

Cintakan dia kerana Allah

Lumrah sebagai insan yang diberikan rasa cinta
Mungkin setiap orang mempunyai rasa cinta yang berbeza
Ada di antara kita mencintai seseorang itu kerana rupanya ^^
ensemnye dia…
ada yang mencintai kerana hartanya..
Eh..ada tau..huhu ku bahagia dengan hartanya walaupun dia datuk yang tua
yang penting duit dapat..^o^
Ada juga mencintai kerana keturunan
Untuk mengekalkan keturanan Syed, Nik dan lain2
mestilah kena kahwin dengan yang sama keturunankan..^^
ada juga mencintai kerana agama..
Di selalu SMS mengenai agama,solat..
macam tu ke pilih kerana agama?


Mana yang penting…
mestilah kerana agamanya..
tapi jangan menilai orang itu dari luaran dia..
wah islamik muka dia..^^
ada tau  muka islamik..
tapi ingat bukan itu yang di nilai..
pakaian dia?
mungkin..tapi bagi memilih isteri yang soleh, 
mungkin boleh menilai dari pakaiannya..
kerana wanita yang solehah akan mengenakan tudung..
betul tak?
wanita yang solehah akan mengenakan pakaian yang menutupi aurat
bukan membungkus aurat..betul tak?
wanita akhlaknya akan terserah dengan sikap malunya..
wanita yang malu untuk mendedahkan aurat
melakukan maksiat, itu lah sifat malu yang sempurna..^^


Lelaki yang berjubah dan bersongkok..
itu ke lelaki yang baik?
Mungkin.. tapi Ramai sahaja pakaiannya biasa-biasa sahaja
tapi akhlaknya sangat mulia..ada jer..
lelaki mungkin tidak sesuai untuk menilai melalui pakaian..
Tapi lelaki yang baik tidak akan mengenakan seluar yang ketat..^^
Ada ke seluar ketat bagi lelaki?
Ada la..zaman sekarang dah ada..ramai lagi tu yang pakai..
sangat hodoh kot..Hehe..

Bagaimanapun , nilailah seseorang itu kerana agamanya,
agama yang sempurna akan terselah pada akhlaknya..
daripada akhlaknya.. iman dan akhlak bertimbal balik..
betul tak?
tapi cinta sentiasa membutakan hati..
mata akan melihat orang itu baik semuanya ..betul tau..
itu mungkin hati yang telah di cemari oleh kata-kata syaitan..
seseoarng yang kuat dalam agama pun boleh terjebak dalam kata-kata syaitan

Jadi
kuatkan hati,
sentiasa solat taubat
solat istikharah dan perbaiki diri kearah kebaikan..
semoga memperolehi jodoh yang baik..



Puisi cinta..



“Aku cintai dia kerana akhlaknya
Aku cintai dia kerana ketegasannya
AKu cintai dia kerana fikrahnya
Aku cintai dia kerana amanahnya
Aku cintai dia kerana agama
Aku cintai dia kerana Allah..”

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...